Naast projecten voor KAREN VOOR ONDERNEMERS als adviseur voor ondernemers, heb ik ruim 10 jaar ervaring opgedaan in het bedrijfsleven met projecten op het gebied van strategie, marketing & communicatie.

BUSINESS COACHING VOOR EEN INTERIEUR ARCHITECT – juni 2019
Voor wie: Inma Toledano van Studio Inma Toledano
Vraagstuk: creëren van meer naamsbekendheid zodat de opdrachten ook van buiten eigen netwerk komen 
Uitwerking:
ik heb Inma de focus laten leggen op haar concept. Met vragen als: wat betekent het voor jou als klant als je voor Inma kiest als interieur architect, hoe werkt ze, wat krijg je bij haar wat anders is dan bij anderen. Als ze dat helder heeft, kan ze die boodschap ook krachtig uitstralen. Vooral bij zakelijke partners waarmee ze samen kan werken.
Resultaat:
goed inzicht waar ze haar focus moet leggen en waar ze geen tijd/geld meer in moet investeren.

COMMUNICATIECAMPAGNE SIROPEN MERK – april-mei 2019
Voor wie: Ana Santiago van Cool Bear
Opdracht: opzetten van een communicatiecampagne voor de lancering van … (binnenkort bekend)
Uitwerking:
in een strategische sessie hebben we uiteengezet hoe het verhaal begon en waar Cool Bear nu naartoe wil. Vervolgens heb ik de positionering en de key message aangescherpt en een opzet voor de gehele campagne gemaakt, inclusief concreet communicatieplan. Ook ben ik begonnen met de opzet van diverse middelen zoals persbericht en B2B presentaties. 
Resultaat:
een werkbaar en gestructureerd plan dat toegepast kan worden zodra bekend is wanneer gelanceerd wordt.

ONLINE MARKETINGSTRATEGIE EN – PLAN VOOR EEN STYLISTE – februari 2019
Voor wie: Mariette Postma van De Persoonlijkheidsstylist
Opdracht: d.m.v. online marketingstrategie haar uitstraling online optimaliseren.
Uitwerking:
in een strategische sessie hebben we uiteengezet waar DPS voor staat, wat haar toegevoegde waarde is, wat ze te bieden heeft en hoe ze te werk gaat. Dit als vertrekpunt voor de concrete doelen voor de verschillende online kanalen. Waar we vervolgens haalbare en meetbare acties aan opgehangen hebben.
Resultaat:
een werkbaar en gestructureerd plan voor de online kanalen van DPS, met meetbare activiteiten – bijdragend aan de overkoepelende doelstelling ‘online zichtbaarheid verbeteren’.

MARKETINGSTRATEGIE EN COMMUNICATIEPLAN VOOR EEN MAKELAARSDUO – januari 2019
Voor wie: Dina Heule van Dina Verkoopt en Thomas van Elteren van Thomas de aankoopmakelaar
Opdracht: d.m.v. een concreet communicatieplan structuur brengen aan marketing- en communicatieactiviteiten.
Uitwerking:
in een strategische sessie de toegevoegde waarde van Dina en Thomas op papier gezet, wat leidde tot een heldere positionering en concrete propositie. Daarna hebben we tijdens een andere bijeenkomst heel concreet 3 communicatiedoelen opgeschreven en deze tot in detail in een communicatieplan uitgewerkt. 
Resultaat:
een werkbaar en gestructureerd communicatieplan voor 2019, met meetbare activiteiten – bijdragend aan de overkoepelende doelstelling ‘zichtbaarheid verhogen’.

COACHING STARTENDE ONDERNEMER – januari 2019
Voor wie: Kim van Geloven (start als voedingsdeskundige voor kinderen)
Opdracht: delen van tips m.b.t. het ondernemerschap en inzichtelijk maken wat er allemaal bij komt kijken.
Uitwerking:
in een gesprek heb ik Kim verteld over mijn ervaring als ondernemer, wat er allemaal bij komt kijken, de leuke maar ook de minder leuke kant. Tips gedeeld en het gesprek aangegaan waar ze tegenop ziet, wat ze nodig heeft om te beginnen. Nadat we dit in kaart hadden gebracht sloten we af met de concrete voorbereiding voor haar allereerste zakelijke intake gesprek. Zodat ze daar zelfverzekerd en goed voorbereid in zou gaan.
Resultaat:
veel nieuwe inzichten, een zetje in de rug, meer vertrouwen in zichzelf en klaar voor de start. En voor mij waarschijnlijk een vervolgopdracht om te helpen bij strategie, jaarplan, huisstijl en maandelijkse coaching.

MEEWERKEN AAN GROEISTRATEGIE VAN SIERADENMERK – september-december 2018
Voor wie: Hanna Twelkemeijer en Terence Jacometti van AMAZING JEWELRY
Opdracht: d.m.v. diverse marketing activiteiten bijdragen aan de groeistrategie van dit innovatieve sieradenmerk. In de vergoeding komt het samen streven naar dit doel tot uiting in een omzetgerelateerde uitbetaling. 
Uitwerking: n.a.v. een strategische analyse hebben we drie pijlers benoemd waaronder alle activiteiten moeten plaatsvinden. Een soort strategische kapstok waar de verschillende marketingactiviteiten aan opgehangen werden.
Resultaat: een gestructureerde aanpak om het merk te laten groeien in Nederland, passend bij de franchise formule zoals neergezet door de Deense holding. 

ANDERE MANIER VAN WERKEN VOOR EEN HUIDCOACH – mei-juli 2018
Voor wie: Jolanda Hekkers van Jolanda Hekkers Schoonheidssalon
Opdracht: van kwantitatief (hard) werken op zoek naar manieren om kwalitatief (zacht) te werken met aandacht.
Uitwerking: samen hebben we geformuleerd wat de visie, missie, waardestrategie en strategische doelstelling is voor de komende jaren. Daarna hebben we op papier gezet wat de toegevoegde waarde van Jolanda Hekkers is, voor wie en op welke manier. Zo zijn we gekomen tot een andere werkwijze. Tot slot hebben we als afgeleide hiervan jaardoelen opgesteld en daar een concreet actieplan op geformuleerd.
Resultaat: een strategiedocument met toekomstvisie en een concreet actieplan met stappen in de nieuw gekozen richting. Met voor een jaar (2018-2019) maandelijkse ondersteuning in de realisatie van de activiteiten en het bieden van structuur. 

STRATEGIE ORIENTATIE VOOR EEN FOTOGRAFE – april 2018
Voor wie: Lize Kraan van Lize Kraan Fotografie
Opdracht: integreren van nieuwe diensten (voortkomend uit interesses en passie) in het bestaande merk.
Uitwerking: samen hebben we geformuleerd wat de visie, missie, waardestrategie en strategische doelstelling is voor de komende jaren. Daarna hebben we op papier gezet wat de toegevoegde waarde van Lize Kraan is, voor wie en hoe. Tot slot hebben we concrete jaardoelen gesteld en daar een actieplan op geformuleerd. Aansluitend op de strategische doelstellingen voor de lange termijn.
Resultaat: een strategiedocument met toekomstvisie en een concreet actieplan met stappen in de nieuw gekozen richting.  

BRANDING VOOR EEN COACH – 2017
Voor wie: Anneke de Leeuw van coachingspraktijk BinnenkantBuitenkant
Opdracht: een nieuwe, gebruiksvriendelijke website, in de stijl van mijn website voor de theeschenkerij.
Uitwerking: samen hebben we een stap terug gedaan door te definiëren waar Anneke met haar coachingspraktijk voor staat en hoe ze dat wil uitstralen op haar website. Met dit branding document als uitgangspunt, hebben we de benodigde onderwerpen benoemd en de navigatiestructuur samengesteld. Daarna heb ik technisch gezorgd dat haar website op een beter werkbaar CMS over is gegaan. Tot slot is de nieuwe omgeving gevuld met de gekozen navigatiestructuur, teksten en beeldmateriaal.
Resultaat: een vernieuwde website met moderne uitstraling, makkelijk in gebruik. 

MERK CONCEPT VOOR HORECA – 2014-2017
Voor wie: mijn eigen horeca onderneming Theeschenkerij De Tuinkamer in Park Oog in Al, Utrecht
Opdracht: het hele bedrijfsconcept neerzetten van A tot Z.
Uitwerking: concept uitschrijven in de vorm van een business plan, handelsnaam inschrijven bij KvK, domeinnamen vastleggen. Na het tekenen van het huurcontract: opzetten van een website, social media, uitwerken van de huisstijl. PR – diverse interviews in regionale print en online media. Pand inrichten, flyer en poster actie in de omgeving, organiseren van openingsfeest en promotie activiteiten rond de opening. Na opening: voortdurend activiteiten in de theeschenkerij organiseren en daarover schrijven op mijn eigen kanalen. Maar er ook voor zorgen dat er over je geschreven wordt. Dat lukt als je EIGEN bent. 
Resultaat: een goed lopende theeschenkerij met een authentieke sfeer. In no time echte fans gekregen die wekelijks binnen liepen, zich thuis voelden en weer anderen meenamen. Beste compliment: dat er een jaar na sluiting nog steeds over je onderneming wordt gepraat en het gemis dat je weg bent nog steeds groot is.

MARKETING CAMPAGNES – 2004-2014
Voor wie: mijn voormalige werkgevers – energie consultant KEMA (nu DNV-GL) en chemie concern Teijin Aramid
Opdracht: 1) werven van technisch personeel bij krapte op de arbeidsmarkt 2) lancering van nieuw product
Uitwerking: 1) employer branding campagne met minder focus op specifieke vacature maar meer focus op competenties passend bij de identiteit van het bedrijf. Om het werken in de energiesector aantrekkelijker te maken, hebben we de golf sport als metafoor gebruikt – met Joost Luiten als boegbeeld. 2) Bij de lancering van een nieuw product alle communicatie verzorgd. Hierbij ook achteraf het effect van de campagne gemeten om voor de business inzichtelijk te maken wat de return on investment (ROI) was.
Resultaat: 1) uitstraling van een aantrekkelijke werkgever en het binnenhalen van personeel passend bij de identiteit en de waarden van het bedrijf 2) attentie waarde bij alle stakeholders voor het nieuwe product, met focus op de toegevoegde waarde van het product in de verschillende toepassingen. Tevreden interne klant.

CORPORATE STRATEGY – 2008-2010
Voor wie: mijn voormalige werkgever energie consultant KEMA (huidige DNV-GL)
Opdracht: imago switch van stoffig en technisch naar een wereldwijd modern en klantgericht bedrijf
Uitwerking: Waarom bestaan we en waar staan we voor? Wat is onze toegevoegde waarde? In alle corporate middelen (presentatie, video, brochure, website, beurs presentatie, etc.) zijn de opnieuw geformuleerde visie, missie en company values terug te vinden. Daarnaast meteen een programma gestart om deze gedragen identiteit ook intern te verankeren (internal branding). Tot slot ook onze communicatie strategisch aangepast; van het communiceren over onze services naar communiceren over markt issues.
Resultaat: een gezamenlijk vertrekpunt, passend bij de identiteit van de huidige organisatie en de vraag van de markt. Doorvertaald naar alle marketingcommunicatie middelen. Een vernieuwd imago gecreëerd.