Eigenlijk is eigenheid zo ontzettend de basis, dat je er niet eens over na zou moeten denken. Als je je onderneming gestart bent vanuit je eigen idee, je eigen passie en naar je eigen waarden, dan klopt het. Dit soort ondernemers en ondernemingen help ik graag. Van mij kun je verwachten dat ik dit eigen idee vertaal naar een overkoepelend concept, waarbij alles terug te voeren is naar de kerngedachte. Ik houd je scherp – wat je doet en hoe je daarbij handelt, klopt met je oorspronkelijke idee.

Feeling met je doelgroep en afnemers moet je altijd houden. En ook je concurrenten moet je niet volledig uit het oog verliezen. Uiteraard. Maar handel allereerst vanuit je eigen kracht. Dan houd je het vol en doe je de goede dingen EN de dingen goed.

Deze overtuiging heb ik altijd al gehad, maar werd nog verder versterkt door het lezen van De Blauwe Oceaan (van W. Chan Kim en Renée Mauborgne) tijdens mijn postdoctoraal ‘Strategische Marketing van Diensten’.

Ook las ik onlangs toepasselijke quotes die ik in deze context graag met je deel: ‘Bij ons is het gras groener’ en ‘in wat we aangenaam vinden zijn we geniaal’ (Duitse filosoof Schlegel).