Luisteren en fluisteren. Makkelijker dan het lijkt.

Let maar op in je omgeving, wie luistert er nu echt? Of wordt de vraag gesteld om het eigen verhaal te kunnen doen? Of om alleen maar geïnteresseerd te lijken, maar geen aandacht te hebben voor het antwoord? En als er wel geluisterd wordt, wordt ook hetgeen dat niet expliciet gezegd wordt, opgepikt? Kortom, luisteren is een kwaliteit. Hiermee ontdek ik de vraag achter de vraag. En moeten we soms een stap terug in het proces. Voorbeeld: je komt bij mij met een concrete vraag om je online zichtbaarheid te vergroten. Maar bij doorvragen blijkt dat je al genoeg klandizie hebt dus het doel niet is zichtbaarder te zijn en je klanten bestand te vergroten. Tussen de regels door pik ik op dat je op een andere manier zichtbaar wil zijn. Je wilt nieuwe diensten toevoegen aan je huidige business. Dan verandert het van een praktische naar een strategische vraag. Gelukkig ben ik goed in zowel het strategische als het operationele aspect van je uitstraling naar buiten toe.

Fluisteren. Iets doen met de kennis die je hebt opgedaan door goed te luisteren. Iets zeggen zonder te schreeuwen. Voor mijn kinderen al lastig, maar ook in een zakelijke omgeving hebben de schreeuwers vaak de overhand. Hier komt mijn rol als adviseur om de hoek kijken. Het liefst laat ik je – net als een coach -, door een spiegel voor te houden, het antwoord op de vraag zelf ontdekken. Dan is het EIGEN. Maar ik kan niet altijd helemaal stil blijven, dus fluister ik af en toe iets in.