HOE HARD GROEI JIJ? 

groei

Mijn kinderen groeien als kool, ik groei alleen nog maar in de breedte (KAREN houdt van lekker eten & drinken)… Zonder deze gekkigheid, hoe hard groei jij met je bedrijf? Je bent gestart, uit de rode cijfers, misschien heb je je investering al terug verdiend, maar hoe zorg je dat je gaat groeien? Hoe doe je dat? Of maak je de groeifase door en hoe zorg je dan dat de essentie van je bedrijf overeind blijft? Of dat je niet harder groeit dan je aankan? Groeien is fantastisch, maar niet per definitie makkelijk… 

Leren van een ander

Op de website van NL Groeit (interessante website om te raadplegen over dit onderwerp) las ik dat de online supermarkt Picnic jaarlijks het snelst groeit. En als je wilt leren, hoe kun je dat dan beter doen dan te leren van de beste? Picnic betrekt de klant bij haar oplossing. Medeoprichter van Picnic Michiel Muller: “Vanaf het begin hebben we samen met klanten aan Picnic gebouwd, daarom staat er nu iets waar mensen écht behoefte aan hebben.” Uiteindelijk is Picnic met de nieuwe distributiemethode in staat boodschappen zonder tussenschakels in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen lager zijn en is de bezorging gratis. En dat betaalt zich uit!

Hoe kun je groeien

Er zijn vele manieren hoe je met je bedrijf kunt groeien, maar het is terug te brengen tot de volgende 4 mogelijkheden (groeimatrix van Ansoff); 1) je probeert meer uit je bestaande klanten te halen (marktpenetratie) – lijkt saai maar is het niet, want het is de weg waar de minste inspanning en investering voor nodig is 2) je boort met je bestaand product/dienst een nieuwe markt aan (marktontwikkeling) – kan een makkelijke groeistrategie zijn, maar onderschat niet hoeveel tijd eraan vooraf gaat aan gedegen marktonderzoek, marktkennis, opzetten van kantoor indien nodig, verdiepen in cultuurverschillen, etc 3) je ontwikkelt een nieuw product of nieuwe dienst (productontwikkeling) – dit vraagt in het geval van producten veel techniek, innovatie en investeringen en in het geval van een dienst goed onderzoek naar de vraag, want de uitdaging hier is dat de vraag gecreëerd moet worden en je merk moet uitstralen dat de afnemer ook in dit nieuwe product of dienst vertrouwen kan hebben 4) nieuw product/dienst in nieuwe markt (diversificatie) – mwah, misschien niet aan beginnen….?

Je groeit ‘harder dan je hebben kan’

In het begin bepaal je als ondernemer alles zelf, kun je pionieren. Er is niet veel vastgelegd en je kunt lekker je gang gaan, hebt nog met weinig mensen te maken. Als je groter groeit, met meer personeel, kun je niet meer alles zelf doen en moet je het steeds meer aan anderen overlaten. We hebben het hier over ‘jouw kindje’. Groei heeft dus ook alles met persoonlijke groei te maken, want je moet leren loslaten in de eerste groeifase. Van ondernemer word je meewerkend voorman, daarna manager en tot slot leider (dan kun je weer gaan experimenteren). Check ook of je leiderschapsstijl nog past in de verschillende groeifasen die je bedrijf doormaakt.

Hulp nodig?

Wil je eens met me sparren over waar de groeikansen zitten voor jouw bedrijf. Hoe je een groeistuip met je bedrijf het beste kan aanpakken? Neem dan contact met me op, ik help je er graag bij!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *