MAAK JIJ JE DOELEN MEETBAAR?

Meetbaarheid van doelen

Dat je als ondernemer (of bedrijf, of persoon) de tijd neemt om doelen te stellen is al iets om trots op te zijn. Zeker als je daarbij onderscheid maakt tussen de korte en de lange termijn. Vervolgens is het noodzaak om aan deze doelen concrete acties ofwel een concreet plan te koppelen. Dan ben je nog weer een stap verder in de goede richting! Maar je bent helemaal goed bezig als je deze doelen ook meetbaar maakt. Dit is meteen de moeilijkste – en meest onderbelichte – stap in het hele proces.

Tijdens mijn werk in grote multinationals merkte ik dat meetinstrumenten / KPI’s (Key Performance Indicators) veel aandacht en toewijding kregen als het om de harde cijfers ging. Het financiële beleid werd op deze manier goed in de gaten gehouden, en ook de sales (de core business) werd op deze manier gehouden aan vooraf gestelde doelen / targets. De reden hiervoor is dat het met cijfers heel eenvoudig inzichtelijk te maken is. Kwantitatief meten is nou eenmaal eenvoudiger dan kwalitatief meten.

Ik denk ook dat dit een reden is waarom de toegevoegde waarde van marketing bedrijven, zo moeilijk inzichtelijk kan worden gemaakt. Of in ieder geval, dat denkt men! Daarom vond ik het bij alles wat ik deed voor deze grote corporate bedrijven, van groot belang om mijn activiteiten en campagnes VOORAF meteen meetbaar te maken en mijn interne opdrachtgevers hierin mee te nemen. Alleen dan zien ze van tevoren het belang in (van in eerste instantie ‘geld uitgeven’) en worden de marketing & communicatie activiteiten op waarde geschat.

Zo doe ik dit ook met mijn werk voor KAREN VOOR ONDERNEMERS. Of het nu om een strategie met gestelde doelen voor een opdrachtgever gaat, überhaupt mijn werk voor opdrachtgevers (ik moet waarde toevoegen en dat inzichtelijk maken, soms gaat dit in de vorm van omzetgerelateerde uitbetaling) of mijn eigen doelen; ik probeer het beoogde resultaat zo concreet mogelijk te benoemen en daar een bepaalde mate van meetbaarheid aan te koppelen.

HOE DAN, is nu natuurlijk je vraag. Daar kan ik je bij helpen, dus ik ga hier natuurlijk niet alles uit de doeken doen… Maar als je goed nadenkt over wat je nou precies wilt bereiken, dit zo concreet en gedetailleerd mogelijk opschrijft, ontdek je vanzelf een manier om dit te meten. Bij het ene doel (bijvoorbeeld meer website bezoekers, of meer volgers op social media) is dat makkelijker dan bij het andere doel (tevreden klanten). Laatste tip; zorg ervoor dat je deze meetmomenten inbouwt en er om de zoveel tijd, de tijd voor neemt. En koppel er een klein feestje voor jezelf aan als je je doel behaald hebt! Want daar gaat het allemaal om, dat doel wil je bereiken met een reden…

Kom je er niet uit? Dan kun je natuurlijk altijd contact met me opnemen!

Nu de cirkel rond is – als je je doelen niet behaald hebt ga je ze bijstellen en begint het proces weer opnieuw – betekent dit ook meteen het einde van het thema ‘doelen stellen’ waar ik de afgelopen maanden over gecommuniceerd heb. Binnenkort volgt het nieuwe thema, houd deze site en KAREN VOOR ONDERNEMERS op social media in de gaten! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *