HOE KOM JE VAN DOEL NAAR ACTIE? 

Doelen stellen

De afgelopen weken heb ik gecommuniceerd rond het thema doelen stellen. Ik ben uitgebreid ingegaan op hoe belangrijk dit is, hoe dit toch niet altijd de aandacht krijgt die het verdient, dat je hierbij keuzes moet maken, je positie moet bepalen… etc, etc. Waar ik het nog niet over gehad heb, is hoe je die doelen nou vertaalt naar concrete acties. Want alleen doel hebben, een stip op de horizon, maar er vervolgens niet naartoe varen, is natuurlijk nog steeds nutteloos. In de workshop die ik onlangs voor het vrouwelijk ondernemersnetwerk Entre Femmes heb gegeven, heb ik het kort gehad over hoe je van een missie naar concrete plannen en acties komt. In dit bericht wijd ik hierover wat meer uit. 

Nou is bij iedereen bekend dat doelen SMART moeten zijn. Op de een of andere manier krijg ik hier altijd een beetje jeuk van. Maar er zit natuurlijk wel wat in dat de doelen die je stelt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel (logisch!), Realistisch en Tijdgebonden moeten zijn. Alleen als je daarover nadenkt en ze zo concreet mogelijk opstelt, kun je er vervolgens mee aan de slag. Daar bovenop komt dat ik mijn opdrachtgevers altijd een limiet van drie (!) doelen per jaar mee geef. Alleen dan is het haalbaar om deze doelen te concretiseren in de vorm van activiteiten en bijbehorend plan.

Als het doel het WAT is, dan is de strategie om je doel te bereiken het HOE. En dan te beginnen met de vraag met WELKE activiteiten je naar het doel gaat toewerken. Per doel ga je dus eerst je activiteiten uitschrijven. Als je dat overzicht hebt, hang je er prioriteiten aan, want je kunt ze niet allemaal tegelijk oppakken, naast je drukke werkzaamheden ‘in je onderneming’. Als je dat gedaan hebt, bekijk je per doel wanneer je vindt dat je het doel gehaald hebt. Nog zo’n management term: KPI’s (Key Performance Indicators). Ook hier zijn hele theorieën over te vinden en kun je er eindeloos op studeren. Maar ik houd het graag simpel. Schrijf per doel (of soms uitgesplitst naar de activiteiten die je eronder hebt gehangen) op wanneer je vindt dat het doel behaald is. En specificeer dit naar ‘goed’, ‘voldoende’ en ‘matig’. Waarom je dit doet? Zo houd je scherp dat je de activiteiten niet voor niks aan het uitvoeren bent, maar dat er een specifiek doel mee behaald moet worden – bij voorkeur binnen een bepaalde tijd.

Tot slot vat je dit alles in een overzichtelijk en werkbaar plan. Op een manier die voor jou werkt. Hoe je dat precies doet…? Ik verklap natuurlijk niet alles! Want ik hoop dat je mij hierbij nodig hebt… Je weet waar je me kunt vinden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *