WORKSHOP 20 FEBRUARI VOOR MIJN MEDE ONDERNEMERS VAN HET NETWERK ENTRE FEMMES

Workshop KAREN VOOR ONDERNEMERS voor Entre Femmes

Zo stond ik dan, na natuurlijk wat spanning vooraf, redelijk ontspannen een workshop te geven aan twee groepen van ruim 15 dames Рlid of introducé bij Entre Femmes. Allemaal enthousiaste en geslaagde ondernemers, die zichzelf en hun bedrijf serieus nemen. Maar nemen ze genoeg tijd om aan hun onderneming te werken? Hebben ze een visie en missie? Strategische doelstellingen? Een heldere positionering zodat ze zich onderscheiden?

Mijn opdracht was om ze in een half uur tijd (gekkenwerk natuurlijk!) te helpen hoe ze van hun missie naar een concreet plan met gerichte activiteiten kunnen komen. Fantastisch natuurlijk, ook omdat het past in het thema waar ik op dit moment over communiceer: doelen stellen. Het idee was dat iedereen bij Bonnie Posner van Posner Training & Advies aan het denken werd gezet over hun innerlijke drijfveer / stem die de basis vormt voor de visie en de missie. En ik daar vervolgens via een helder stappenplan tot concrete activiteiten zou komen zodat de missie ook daadwerkelijk nageleefd wordt.

Nou heb ik hier bijna 6 jaar voor gestudeerd, een postdoc in gevolgd en put ik uit ruim 15 jaar werkervaring. Vat dat dan maar in 30 minuten samen… In workshop-vorm, zodat er ook ruimte is om nog wat te DOEN. Uitdaging! Maar als je daar niet van houdt, dan moet je niet gaan ondernemen. Om niet te lang aan het woord te zijn, had ik de groep actief aan statafels om me heen gepositioneerd. Na een kwartier uitleg over de theorie, is iedereen actief met het model van Treacy & Wiersema over waardestrategie aan de slag gegaan. Het model had ik op de grond ‘geknutseld’ (viel een beetje weg tegen de bijzondere vloerbedekking van het Hilton), zodat ze letterlijk hun positie in het model konden nemen. Vervolgens in tweetallen het gesprek hierover aan – HOE VOEG JE WAARDE TOE was de hoofdvraag – en daarna kijken of je op een andere positie in het model terecht komt. Dat viel wel mee, iedereen wist vrij zeker welke waardestrategie ze hebben in de manier waarop ze te werk gaan. Tot slot gingen ze weg met de opdracht om bij alles wat ze de dag daarna zouden doen, te denken aan de gekozen waardestrategie. Past het erbinnen en zo nee, is er een goede reden om ervan af te wijken of moet je het dan toch niet, danwel anders doen?

Welke waardestrategie heb jij? Wil je er meer over weten? Hoe je deze theorie in kunt zetten om de beste in jouw markt te zijn? Neem dan contact met me op!

[Met dank aan Jeanette Schols van Schols fotografie voor deze spontane foto! Bekijk hier meer foto’s van de workshop.]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *